No, a Sines-i indulás sem lett jobb, mint az érkezés. Reggel 6 óra. A szél nem gyengült, mindent egybevetve a helyzet inkább rosszabb lett, mert mind az ereje, mind az iránya számunkra rosszabbra változott.
Indulásra általában egy vontatót kérünk. (kér a fene,…… a bérlő nyom bennünket költségmegtakarításra hivatkozva) Hátul felcsatoljuk, az orrsugár kormánnyal kifordulunk és némi géperővel már kint is vagyunk a kikötőből. Tényleg egyszerű….ideális körülmények között. Na, azok most minden voltak csak nem ideálisak. 35 csomós déli szél és ami vele jár. Két vontatóval moccanni sem tudtunk a part mellől.
Hívom az én nagyon okos „line-managerem” Captain Porziót, hogy mi a stájsz. Mondja, hogy ha a fene fenét eszik, akkor is mennem kell. Hogyan? – kérdem mélán. Azt nem tudja, de mennem kell. Hááááát mondom neki, hogy reggel 6 óta azon vagyok (ekkor 9 is elmúlt már), de még egy arasznyit sem sikerült eljönni a parttól. Kérdem, nem lenne e jobb, ha várnánk türelemmel, majd csak jön egy pöffös időszak pár órán belül, amikor kitudunk szökni. „No, no, no capitano…..a menetrend”…..tudja…jött a válasz.
Sines nem egy nagy kikötő, így vontatókkal sincsenek különösebben eleresztve. Az a három, ami itt van minket húzni, vonni (60, 40 megy 25 t húzóképességű)….épp csak, hogy elég néha. A 4400 lóerős orrsugár kormány sem sokat ér 12 méteres merülés fölött. (40 tonnának felel meg) Átlagos 10000 m2 szélfelületet számolva 30-35 csomós szélben, simán elkél 200 tonna húzó-toló erő. Na, ez itt nincs.
Captain Porzió közben lendületbe jött és elhatározta, ha másként nem a szomszédos tanker-bulk termináltól kér segítséget. Ott van 2x60, 2x40 és egy 25 tonnás vontató. Miután megegyeztek az árban (gondolom én), jöttek is azok azonnal.
Fölöslegesen…..mondom így utólag.
Ekkora már 40-45 csomós szél fújt bennünket a part felé. Erről csináltam is egy „fütyülős” videót, amit majd alkalmasint felteszek a „jútyúbra”.
125 tonna húzóerő hátul, 100 tonna elől (plusz az orrsugár-kormány)……és semmi….:-) Megint felhívtam. Ekkorra belátta, hogy szél ellenében pisálni nem érdemes. Szerintem egy büdös kanyit sem fizettek, mert indulás után elég kiterjedt levelezést folytattunk az eredménytelen manővert illetően.
Az egész történet érdekessége az, hogy még a révkalauzok főnöke (chief pilot) sem volt annyira tökös, hogy azt mondja: „uraim eddig és ne tovább”…. A jelen időjárási viszonyokra tekintettel, lezárom a kikötőt….oszt annyi. Mindenki igyekszik megfelelni az idióta managereknek, akiket viszont csak a profit érdekel. Mondhatsz te nekik bármit, tojnak rád magasról. Ha viszont baj van…a felelősséget azonnal rád hárítják…..annak minden következményével.
Folyt. köv.