'szovegdoboz'

Az alábbi irományokat szerzői jog védi. Olvasáson kívül minden egyéb felhasználása, csak a szerző vérrel írott engedélyével foganatosítható. A szerzői jog megsértőivel a következőképpen fogok eljárni: - különösen képzett, a végletekig vad, házi sertésekkel foglak felkutatni. (melyek oly könnyedén fognak megtalálni mint szarvasgombát, ha történetesen arra lettek volna kiképezve) - A disznók addig fogják harapdálni a bokád, térded, a szeméremtájaidat, míg meg nem adod magad. - Mikor is a megfelelő hatóság elé citállak, amely majd kivégeztet, elítéltet, majd bíróságra bocsájtja az ügyedet, így ebben a sorrendben.

Friss topikok

  • malay: @Zoarden: 4 hónapozom. 4 lent, 4 itthon. Nekem ez vált be leginkább. Lent az első hónap gyorsan el... (2023.06.09. 15:10) Capt. Ghamal a jubaili révkalauz
  • malay: @Zoarden: A fene se tudja, hogy mitől, de megjavult. Nincs más lehetőség csak az INMARSAT egység, ... (2023.06.09. 15:06) Kommunikáció...
  • Make Valamit: Heh. Vannak indiai kollegák. Szokom még a hozzáállásukat meg azt a mókás bólogatásukat. (2023.05.30. 08:23) Elek...
  • Make Valamit: Ezt aláírom, csikókoromban mikor még foglalkoztam ilyenekkel, az IT problémák 90%-ra a megoldás a ... (2023.05.22. 11:51) Sign on II.
  • Make Valamit: Kondenzátor az a doboz. Ilyen kis alattomosak, hogy megdöglenek olyan húszévente :D Viszont a tisz... (2023.05.22. 11:49) Szolgálati közlemény!

Linkblog

Béla kaftán meséi VIII. rész

2011.09.08. 14:20 malay

 Hamar itt a következő rész, mert éjszaka nem tudtam aludni, hát írtam. A tegnapi nap amúgy a sikertelenség napja volt, berúgni sem sikerült, pedig mindent megpróbáltam.  Még van tanulni valóm. Rövid lesz, de talán vicces. Számotokra.

Kérem szépen, az utóbbi években a tiszti garnitúra minősége alaposan megzuhant. A válsághatására a cégek visszavettek a képzésből, a támogatásból, meg is van az eredménye.  Minden parancsnok panaszkodik, hogy az emberanyag egyre gyengébb, hihetetlen, hogy milyen emberekből lesz tiszt, netán parancsnok. Például belőlem is azt csináltak, nagyon nem kapálództam ellene az igaz, de időnként erős kétségeim vannak, hogy az irodisták tényleg jól meggondolták ezt a dolgot?

Itt van például az új második tiszt, Vladimir. Hát ne egy truváj példa, de itt van, vele kell dolgoznunk. szép, nagydarab ember, félelmetes akcentussal, nagyon kell koncentrálnom, hogy megértsem, amit mond. Bő  110 kg élősúly, ehhez mérten úgy mozog, hogy az ellenség megoperálja menet közben. A gondolkodása is hasonló tempójú, először azt hittem, hogy minden választ alaposan megfontol, de rá kellett jönnöm, hogy csak lassú, de rettenetesen. Azt mondjuk a javára kell írni, hogy azért őrségben ott lehet hagyni, ott azért bajt nem csinál (eddig), de minden másban csigakirály. Neki nem elég 20 perc, hogy felkészüljön a manőverre, kell 40. Meg egyebek. Tegnap előtt érkezéskor Tanger Medbe a kikötő elzavart minket horgonyozni, holott az ügynök az anyósa életére esküdözött (én azt szerettem volna, ha Allahra teszi ugyanezt, de az nem volt neki jó), hogy érkezéskor kikötés, rakodás. Hát poroszkálok a horgonyzóhely irányába, mögöttem két nagyobbacska konténeressel, akik szintén horgonyozni készültek, balról kb. 40 helyi halászcsónak, amikor hív a kikötő, hogy nyema horgony, forduljak vissza, jön a pilot. Nézek hátrafelé, ha jobbra fordulok, akkor a cég (Peter Döhle) egyik hajóját lepem meg, ha meglassítok, hogy elengedjem, a Maersk Nashville tapos el, ha balra fordulok vissza, a halászoknak lesz rossz napjuk. Viszont ha balra körbemegyek a halászok körül? De van- e ott elég víz? Ha már a 2. tiszt fent téblábol, segíthet, mivel én kormányzok, nézze meg. Ez a következőképpen zajlott:

- Na, Vladimir, balra megfordulunk, és délről megkerülöm a halászokat, van ott elég víz nekünk?

Ezt én úgy értettem, hogy a 6 méteres merüléshez képest van- e ott akadály, netán olyan terület, ahová nem szabad bemennünk. Vladimir összecsapta a bokáit:

- Yes, Master, mindjárt megnézem.

Ezzel kiment a hídszárnyra és alaposan körülnézett.

- Master, rengeteg víz van ott.

Hát, éppen nem voltam humoromnál, úgyhogy kissé emeltebb hangon érdeklődtem meg, hogy alattunk lesz- e elég víz, meg nincs ott elzárt terület?

- Master, nekem először tudnom kellene, hogy hol vagyunk – jött a meglepő válasz. Mindehhez egy órával korábban adta át az őrséget, térkép az asztalon és hát a lelkem lenne a navigátor.

És ez így megy minden szempontból. Két naponta van kikötő, tudja milyen papírokat kell elkészíteni, de mindig kifejelt valamit, esetleg rossza dátum, a deklaráción a mennyiség. Még van türelmem újra és újra elmondani, de már nem sokáig.

Küzd a rakodással is, mert eddig hűtőhajón és bulkeren szolgált,ez a második konténeres hajója, de kissé nehezen megy a fejébe, hogy mi az a cargo bay, stowage position , row, tier, twistlock és egyebek. Nem mondom, az első konténeres hajómon nekem is kellett jó tíz perc, amíg felfogtam ezeket a dolgokat, meg azt, hogy a rakodás rögzítésére szolgáló anyagokat hogy hívják, hogyan kell használni. Sajnos ez Vladimirnál tovább tart. Még Oleg szerint is olyan, mint egy kisgyerek.

Leszokott szombaton a cigiről. A sajátjáról, mert az enyémet, amit fent hagyok a hídon, szemrebbenés nélkül elszívja. Igaz, vett egy kartonnal, amit fent tart a hídon, de azt nem nyitja ki, mert akkor nem tudna leszokni. így szívja az enyémet, mert arról ezek szerint könnyebb lesz. Hát vazze Vladimir, nem lesz könnyebb. De majd nem hagyom fent és nézgelődhetsz. Igaz ez meg nem jó ötlet, mert cigi nélkül ideges. Nem is szívja, hanem szabályosan elrágja a cigarettát.

Az indulási manővernél is megcsinálta ám a maga okosságát. Két- két orrkötéllel és egy- egy tartókötéllel voltunk kikötve, magyarul elől és hátul 3 kikötőkötél tartja a hajót. A gép járt, irányítás a hídon, a pilot szólt, hogy single up. Ez annyit tesz, hogy elől hátul egy-egy tartókötél és egy far-, meg egy orrkötél marad. Akkor single up, Vladimir ismétli is, csinálják. Addig én töltök magamnak egy kávét, meg kinézek, hátha jön a pilot csónak. Elkészítettem a kávémat, megfordulok és látom, hogy az  eltartó szélben szépen lassan fordul kifelé a hajó orra. Pislogtam, biztos a fáradtság, hallucinálok, de nem. Megreccsent a rádió és Vladimir büszkén közölte, hogy elől minden kötél a decken. Ez eldobta az összes kikötőkötelet elől. Még kész szerencse, hogy már volt gép, orrsugárkormány, hát visszatoltam az orrát, de picit megizzadtam, mert az előttünk álló hajó csak 15 méterre volt. Szépen megkértem, hogy ugyan tegye vissza azt a springet és kösse meg, mert én ugyan nem mondtam, hogy dobjanak el mindent. Magyarázta, hogy valaki azt mondta a rádión, hogy dobj el mindent. mivel nekem is a kezembe volt a recsegő, tudtam, hogy bár sok arab karattyolás volt, ilyen utasítás nem hangzott el. Hát kiderült, Vladimir nem ismerte a „single up” kifejezést, azt hitte, ez is ugyanazt jelenti, mint a „let go all”. Gyanús lehetett volna, mert elég érdekes kifejezéseket használt eddig is, holott nekünk is megvan a saját tolvajnyelvünk. Például amikor a pilot beszáll, akkor úgy jelentik, hogy a hajó fedélzetén van, hogy „pilot on board”. Ezt mindenki érti, én meg tudom, hogy az ember már nem a létrán van, hanem biztonságosan a fedélzeten. Na Vladimirnál ez a következőképpen hangzik: „pilot is on deck”. Rendben, aki tudja mi van, érti is, de amikor kormányoz az ember, meg figyel, hogy mi van körülötte, nem erre az üzenetre számít, na. Úgyhogy tegnap sűrgősen a kezébe nyomtam a sztenderd tengerészeti kifejezéseket tartalmazó kiadványt, hogy tanulja meg, de gyorsan.

Amúgy eredetileg zenetanár a srác, de abba nem volt pénz, ezért inkább eljött tengerésznek. Nem kellett volna. Van egy mániája, komolyzenét hallgat őrség közben és vezényel hozzá. Én még a zuhany alatt sem dúdolgatok, úgyhogy pöttyet fura. Ja, és fütyül. A hídon. Na ez elfogadhatatlan, mert ilyenkor hívja a szelet. Azt meg mi nem szeretjük. Nem vagyok babonás, mert figyelek arra, hogy jobb lábbal keljek fel és piros ruhám nem legyen, de azért vannak dolgok, amikre oda kell figyelni. Ilyen mániám, hogy nem bírom, ha valaki a híd ablakának háttal állva beszél hozzám. Én sem szoktam hátat fordítani a menetiránynak, más se tegye. Tudom, mánia, de akkor is. Vladimir viszont, hosszú percekig támaszkodik a könyöklőnek, hátát az ablaknak vetve. Már szóltam érte többször is, de úgy fest nem volt hatása.

Azt hiszem, hogy a hátralévő 5 hétben még lesz némi izgalom Vladimirnak köszönhetően.

Folyt. köv.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tengeresz.blog.hu/api/trackback/id/tr633211477

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PJ... 2011.09.11. 10:36:10

Malay, szerinted mi a különbség Vladi és az "megboldogult MAHART-os" azok az ex-Barbák, Cápók és tisztek között akik még a 80-as 90-es években is fellelhetőek voltak és angol nyelv és szaktudás nélkül keserítették az életünket? Biztos te is hajóztál néhány "nagyfassszzzal"!. Emlékszel, hogy mi történt a 90-es nagy változáskor? Rengeteg ex-idióta vette meg újra a papírjait és jött vissza hajózni! Ott volt pl "Bójás Jani" - 3rd mate - zéró angol, nulla nautica (de jó piros volt az "átkosban"). Ő volt az aki belevitte a hajót a vontatott céltáblába (lőgyakorlat a tengeren), szerencsére a túlóldalon jobbak voltak! Folytassam? 20 év után újra láthattam (és a beosztottam volt) életem első 1 gti-je! Drága ember, aki 20 év alatt volt hivatásos katona, nyugdíjas és visszajött. Piába király, szakmában - használhatatlan. A sor hosszú! Nem védem Vladi-t (nem is lehet) csak 76 óta sokat nem változott (alapjaiban) ez a történet! Elég összetett ez a dolog és hajlamosak vagyunk csak a saját szemszögünkből megítélni ezt. Sok jó-rossz sztori van, egy dolog biztos, a sok thecnikai kütyü ellenére az élet nem lett könnyebb a hajókon.

PJ... 2011.09.11. 11:14:25

@PJ...: Bocs, elb..m a megszólítást mert közben a Maláy videoját néztem. A lényegen nem változtat. Én azért váltottam 18 év cápóság és 8 konténeres hajó építésének a befejezése után mert men akartam tovább kínlódni a személyzettel. Hát most kínlódhatok az irodából a "kvalifikált" ex-szoc és keleti személyzettel! Csak a legutólsó eset: konténeres hajónk USA - Karib viszonylatban. 12 órás black-out után a Barba (litván) felhíja a nauticai intendánst hogy a charterer leveteti a reefer konténereket mert nincs áram a hajón és fél az károk nagyságától. Segédgépek leálltak, Emcy generátor pöfög, de nem tudják a rendszerre tenni!!! Cápó - román (54éves) 2nd eng. horvát, Elec - fülöp... kérem a barbát, hogy küldje a Cápót a telefonhoz, jön a fülöp... amit mond 20-30% érthető, de négyen kihámozunk belőle valamit. Instrukciók elmondva és érezhető, hogy fingja nincs a dologról! A cél - legyen áram a hajón az emcy gépről. A próbléma nem bonyolúlt, az üzemmód kapcsoló rossz pozícióban van, átkell kapcsolni! Azért, biztos ami biztos email elküld! Újabb fél óra, van áram! Életre kellene lehelni a segédgépekből legalább egyet, de ahhoz több infó kellene. Hívom a Barbát, küldje a Cápót - azt mondja rossz ötlet, mert nem lehet vele kommunikálni csak románul. Se angol se orosz! Hm, akkor a horvát mert a fülöp az szintén gáz! Nos vele lehetett beszélni, de műszakilag "gyenge kettes" instrukciók újra és újra maj kb 5 óra szarakodás után egy gép elindul és lassan a rendszert is kiszolgálja. Újabb 3 nap kellett megoldani a problémát és elinítani a második gépet (ugyanazzal a gondddal!).Ja, apróság a hajót kirúgják a kikötőből mert kell a hely. Nem lehetne, de a H.Master így dönt. A harmadik gép épp koromtalanítás alatt volt! Biztos ami biztos, USA-ba küldtünk szervízt, átnézni a gépeket! Néhány cég rég kitalálta és használja "Shore Based Maintenance" rendszert. 10-15 éve látható, hogy baj van / lesz a személyzettel és ez egyfajta "megoldás". Ja,ja, vannak még akik tudnak szarból várat építeni, de ez csak átmeneti (és bűzlik). Utána takarítani kell és újra kezdeni az építést előről!...

Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2011.09.16. 14:33:08

@PJ...: Ha jól gondolom, hogy az vagy, aki... Egy hajónév: Mv Tal? Szerintem akkor voltál kápó, amikor én lüfögő orrú 3. tiszt. :D
Én az eltelt években nem hajóztam magyarokkal Babukától eltekintve, úgyhogy kezdem megszokni a színvonalat. Még fiatal vagyok, még van idegem, még nem tudom elképzelni magam észosztónak (bár itt naponta osztom azt, amiből nincs felesleg). :D Írni azért írok, mert inkább röhögjetek rajtam, minthogy eredménytelenül leordítsam a személyzet fejét.
Ma már ott tartunk, hogy elmegy a PD a szigetekre, megrázzák a banánfát, aki lepotyog, az kap tiszti patentot. Én itt keresztbe feküdtem az filippínó AB tiszti kinevezésének, soha nem lesz belőle olyan tiszt, akire rá merné bízni a hajót az ember, ennek ellenére már látom, következő hajóján 3. tiszt lesz. Ja, és hát besértődtek a nem vállalom válaszomon.
A sok kütyü meg... 17 éves a vas, de van itt minden, mint a búcsuban. most kitalálták, hogy köll integrál híd, ECDIS, meg minden. Egy hónapja könyörgök, hogy előbb nézzék meg, van e hozzá elég áram, mert én tudom, ha fel akarom kapcsolni a fűtést a hídon, akkor le kell kapcsolnom az egyik PC-t, meg a kávéfőzőt, különben lever a bizti. Most, 4 hét után megjött egy elektrikus, jó fél óráig nézegette a rajzokat, majd kijelentette, ehhez nincs elég áram. Nekem nem hittek.
De irodai szinten sem truváj a helyzet, ma látogatott meg minket az új nautikai szuperintendáns. Most mondjam, hogy bruttó 26 évével Ő mondja meg nekem, hogy mit és merre meddig? Pedig Ő fogja. " órát beszélgettünk, a végére már puszta körömmel borotválkoztam, mert a kisasszony annyi marhaságot beszélt össze, hogy én ennyit 16 év alatt nem.

Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2011.09.16. 14:38:10

@PJ...: Még annyit, vannak még azért jó szakemberek- magamat nem sorolnám ide -, csak egyre kevesebb.

comp 2011.09.18. 19:42:47

Már kezdtem azt hinni a magyarok mint sok minden másban a hajózásban is ászok, de azért ezek szerint ez is erősen emberfüggő. :)
Azért egy linket dobjatok már legalább, ha még egyszer leírni nem is akarjátok, hogy lesz egy szárazföldi nép fiából tengerész. Kíváncsi vagyok na.

malay 2011.09.20. 16:12:21

@comp: Az élet nem csak fehér és fekete (vannak köztes árnyalatok is) A nagy magyarkodásnak meg, abszolút nincs értelme, különösen nem, a mi szakmánkban. Nekünk nem lételemünk a víz, mi nem vagyunk tengerész nemzet. Ettől függetlenül vagyunk egy páran, akik ezt nem középiskolás fokon műveljük. Ha érdekel a dolog, látogasd meg az alábbi weboldalt, ott több információt is találhatsz.

gs-poseidon.hu/01.php

Üdv,

Maláy

comp 2011.09.24. 09:31:36

@malay: Köszi szépen, megnézegetem majd. Távol álljon tőlem a nagymagyarkodás, pont azért lepődtem meg, amit írsz, hiszen csak édes ~tengerünk van.
De kellemes meglepődés volt, hogy ilyen helyeken is vannak magyarok, a sztorikat pedig öröm olvasni.

malay 2011.09.25. 06:31:51

@Tanácstalan: Az indokolatlan szerénység nem vezet sehová. Jó vagy és kész......ezzel együtt kell tudni élni. (sajna egyre kevesebben vagyunk ezzel így)

[Moha] 2011.09.26. 10:13:15

@comp: Mára már letisztult a helyzet, és pl a PD-nél tényleg csak az ászok maradtak.;) (Pláne mióta már én se ott rontom a levegőt.:D) Az előző rendszerből megmaradt tehetségtelen faszkalapok már elég régen kikoptak a magas követelményeket támasztó cégektől.

Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2011.09.27. 21:52:15

@malay: Végül is eddig még nem öltem meg senkit, ma meg behoztam a vasat Felixstoweba pilot nélkül. :D
Az is valami. :D

De, én még ott tartok, hogy tanulok.
süti beállítások módosítása