'szovegdoboz'

Az alábbi irományokat szerzői jog védi. Olvasáson kívül minden egyéb felhasználása, csak a szerző vérrel írott engedélyével foganatosítható. A szerzői jog megsértőivel a következőképpen fogok eljárni: - különösen képzett, a végletekig vad, házi sertésekkel foglak felkutatni. (melyek oly könnyedén fognak megtalálni mint szarvasgombát, ha történetesen arra lettek volna kiképezve) - A disznók addig fogják harapdálni a bokád, térded, a szeméremtájaidat, míg meg nem adod magad. - Mikor is a megfelelő hatóság elé citállak, amely majd kivégeztet, elítéltet, majd bíróságra bocsájtja az ügyedet, így ebben a sorrendben.

Friss topikok

  • malay: @Zoarden: 4 hónapozom. 4 lent, 4 itthon. Nekem ez vált be leginkább. Lent az első hónap gyorsan el... (2023.06.09. 15:10) Capt. Ghamal a jubaili révkalauz
  • malay: @Zoarden: A fene se tudja, hogy mitől, de megjavult. Nincs más lehetőség csak az INMARSAT egység, ... (2023.06.09. 15:06) Kommunikáció...
  • Make Valamit: Heh. Vannak indiai kollegák. Szokom még a hozzáállásukat meg azt a mókás bólogatásukat. (2023.05.30. 08:23) Elek...
  • Make Valamit: Ezt aláírom, csikókoromban mikor még foglalkoztam ilyenekkel, az IT problémák 90%-ra a megoldás a ... (2023.05.22. 11:51) Sign on II.
  • Make Valamit: Kondenzátor az a doboz. Ilyen kis alattomosak, hogy megdöglenek olyan húszévente :D Viszont a tisz... (2023.05.22. 11:49) Szolgálati közlemény!

Linkblog

Az Ever Given balesetének margójára…

2021.03.30. 16:47 malay

Az Ever Given balesetének margójára…

A bejegyzés célja nem a bizonyítványom magyarázása lesz, inkább csak némi háttér információ a „szakértésemet” illetően. Bencsik Attila barátomat, egykori osztálytársamat kereste meg az RTL klub egyik újságírója, akinek aztán eszébe jutottam…  :-)

Az interjú néhány percet vett csak igénybe és mondanom sem kell, hogy erősen szerkesztett módon került adásba. Ami egyáltalán nem baj, bár egyik másik mondatom a szerkesztés miatt értelmét vesztette, illetve nem tűnt koherensnek.

Szakmabelieknek nem kell magyaráznom, hogy mire alapoztam a filmbeli véleményemet, de a többieknek igyekszem némi többlet információval szolgálni.

Kicsit kutakodtam és a Maritime Casualty Specialist oldalán megtaláltam a valós idejű AIS felvételt.

Az átkelés sebessége általában 9-10 csomó körül mozog. Ennek több oka is van, de a legfontosabb, hogy a kisebb, öregebb hajók is tudják tartani az iramot. Az a közel 150 éves szabály, miszerint az átkelésre even keel-re kell tenni a hajót sem segíti a személyzet dolgát (az első és hátsó merülés ugyanannyi – vízszintes úszáshelyzet). Ebben az úszáshelyzetben a kormányhatás igen csak messze van az optimálistól. Az aktuális időjárási adatoknak lustaságom okán nem néztem utána, de tudvalevő, hogy már egy lágy tavaszi szellő is mit képes tenni egy hajóval, aminek 15000+ négyzetméter a szélnek kitett felülete. Az is csak feltételezés a részemről, hogy a majdnem elhanyagolható áramlás is délről északra tartott csökkentve ezzel a hajó vízhez képesti relatív sebességét, következésképpen a kormánylapátra ható erőket. A fentemlített linken jól látható, hogy a csatornába való behajózáskor az általában megszokott 9 csomóval haladt a hajó. Amikor beállt kb. 050 fokos irányba, a déli szél elkezdte az északi part felé nyomni. A korrekcióhoz nyilvánvalóan nagyobb sebességet kért a kalauz és rövid időn belül felgyorsultak 13 csomóra. A sebesség pozitív hozadéka a kormányképesség javulása lett, a hátránya pedig a korrekcióra lehetőséget adó idő lerövidülése. A csatorna szélessége itt kb. 300 méter, miközben egy bal kanyar következik, ami kb. 60 fokos irányváltást jelentett. Az adott időjárási körülmények között a szél az északi partfelé nyomta a hajót, miközben ugyanennek a hatására próbált szélbe fordulni, azaz jobbra. Simán eltudom képzelni a hangulatot a hídon. Kemény, határozott és nem utolsósorban hangos parancsszavak, hangozhattak el mind a pilot, mind a parancsnok részéről és feltehetőleg nemegyszer, egymásnak ellentmondók is. Ezt a gyakorlati tapasztalatomra alapozom. Ezek a múmiák (a legfiatalabb révkalauz 60+ éves) kiválóan működnek, az egyenesekben, napsütötte szélcsendes időben. Ha baj van, a legjobb, ha nem vársz tőlük segítséget.  Maximum tolmácsnak jók, másra nem nagyon. Sosem számoltam, de 70 és 100 közé tehetők a szuezi átkeléseim száma parancsnokként. Kevés olyanra tudok visszaemlékezni, ami teljesen problémamentesen ment volna.

Egy másik faktor a személyzet, illetve a nemzetiségük. Más oldalakon ezt nem írnám le, de itt lemerem, mert egy-két elvetemült alaktól eltekintve, úgysem sokan olvassák. A teljes személyzet indiai volt. Magyarázzam? Szolgalelkű, semmihányi, semmire sem való népség. Bármire képesek, csakhogy a megszerzett pozíciójukat megtartsák és nincs az a pénz, hogy ellentmondjanak a felsőbb hatalomnak. Hajóztam indiai parancsnokkal, voltak indiai beosztottjaim, tudom, hogy mit beszélek.

Ezzel nem azt akarom mondani, hogy buták lennének, mert vannak közöttük is igen okos, jól képzett szakemberek, de a mentalitásuk teszi őket elviselhetetlenné.

Summa summarum, a baleset valódi oka feltételezhetőleg „nautical error” lehetett. Nem gondolnám, hogy technikai lett volna, mint azt magam is először gondoltam, hisz a partra futás pillanatában a sebesség 13 csomó körüli volt.

Ahogy Dajcstomi, tompika szokta volt mondani: „Ennyi”…

Segítek a fentieket vizualizálni.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tengeresz.blog.hu/api/trackback/id/tr9016485472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szabowo 2021.04.01. 10:06:19

Szia,
Megosztanám a DETERT csoportban, mehet?

Make Valamit · http://make.blog.hu 2021.04.06. 16:13:33

Csak hogy ne legyen olyan nyugodt hetük az araboknak, most egy olasz tanker főgépe állt le a tranzit közben; ezt legalább vontatókkal berángatták a Great Bitter tóba.
süti beállítások módosítása